Dag 5,6 en 7: Venezia & Firenze

9 augustus 2015 - Florence, Italië

Even eerlijk, tijdens mijn reis heb ik vrienden en familie soms wel een beetje gemist hoor (aaw, lief hè?) Over missen gesproken, ik heb al een paar dagen de kans gemist om een nieuw reisverslag te posten. Hier waren verschillende redenen (lees: smoesjes) voor. Als goedmakertje nu daarom drie dagen in één verslag (even mijn geheugen pijnigen)! Il Duomo (3)

Oké, laat ik beginnen met dag 5, mijn eerste volledige dag in Venezia (Italiaanse naamgeving vind ik makkelijker, wen er maar aan). Het begon iets anders dan ik me had voorgesteld. Niet met een broodje, een kopje espresso en de Gazzetta dello Sport op een terrasje. Nee, ik begon mijn dag (9:00 uur) met wachten voor de ingang van de Basilica San Marco, op het gelijknamige plein.

Drie kwartier en al heel wat zweetdruppels later (het was toen al erg warm rond die tijd) mocht ik naar binnen. Lang verhaal kort: het was het wachten waard! Schitterende basiliek met een even verbluffend uitzicht op het Piazza vanaf het balkon. Inmiddels was de wachtrij voor de basilica wel vijf keer zo lang geworden. Over timing gesproken.

Daarna toch maar wat gegeten en gedronken (uiteraard een kopje espresso met suiker) en toen de rest van de middag wat rondgezwerfd en veel gezien. Rialto-brug, Santa Maria dei Frari, heel veel smalle steegjes en bruggetjes over de kanalen, eigenlijk te veel om op te noemen. Venezia Canal

Toen de avond viel begon mijn buikje toch wat vreemde geluiden te maken. Ik meen zelfs de woorden "honger" en "eten" gehoord te hebben, maar dat zou ook makkelijk uit de mond van een van de vele Nederlanders in de stad hebben kunnen komen. Allora, ik ging wat eten (Pizza), nog wat wandelen langs het water en uiteindelijk terug naar het hostel.

Hier bleek de Wifi-verbinding stuk te zijn. En wat doe je als je niet kan Appen, Facebooken en reisverslagen kan posten? Eh...tja...uhm... gewoon praten dan ofzo? En zo zaten we met de receptionistes eigenlijk de hele avond te kletsen, totdat de conclusie kwam dat verbinding nog steeds verbroken was en pas de volgende dag zou kunnen worden hersteld. Genoeg gekletst, het was tijd om naar bed te gaan. Einde van dag 5.

Mijn laatste dag in Venezia was eigenlijk van korte duur. Ik heb eigenlijk alleen nog maar wat gegeten in een klein barretje, m'n spullen gepakt en vervolgens met de waterbus (overigens zonder voor een kaartje betaald te hebben, sorry Mama) naar het station gevaren. Hier moest ik even wachten op de trein die mij uiteindelijk naar Firenze zou brengen. Basilica San Marco

Eenmaal aangekomen viel me direct één ding op: het was warm. Nóg warmer dan in Venezia (Nederlanders en het weer, het is ook nooit goed hè?) Goed dan, hostel gevonden, spullen uitgepakt en de stad een beetje verkend met mijn Braziliaanse kamergenote. Eigenlijk hebben we bijna alle grote highlights meteen (van buiten) gezien. De Duomo, Piazza della Signoria, Ponte Vecchio. Check, check en check.

Na het eten kwamen we in het hostel een Amerikaanse backpacker tegen, die onderweg was naar Barcelona en een tussenstop had in Firenze. Onder het mom van de 'zaterdagavond' zijn we een bar in gedoken en hebben we daar wat gedronken en veel gepraat. Mijn gezelschap dacht trouwens dat ik uit Italia zelf kwam, maar dat hoor ik wel vaker. ;)

Dan nu eindelijk dag 7, vandaag (zondag 9 augustus). De schoonmaakster joeg me half uit bed om tien uur vanmorgen, want ze moest de kamer schoonmaken (van 10:00-13:00 uur is het lock-out en mag je het hostel dus niet in, in verband met de schoonmaak). Halverwege de straat wat gegeten en toen maar de stad in gelopen om te zien wat voor leuks ik tegen zou komen.Campanile di Giotto

Op aanraden van een kamergenote uit Peru (jaja, divers gezelschap hier op de kamer), kocht ik een ticket dat mij toegang verschafte tot het Baptisterium, de Campanile en de koepel van de Duomo. Dat was rond elf uur vanmorgen. Zes uur, veel foto's en ruim 880 traptreden later had ik alles op het hele plein wel gezien. Zowel van binnen als van buiten zijn de Duomo, Campanile en het Baptistero adembenemend (en niet alleen vanwege de warmte en de vele traptreden die beklommen moeten worden). Graag verwijs ik u door naar de foto's voor een kleine indruk van enkele grote meesterwerken.

Voorafgaand aan mijn reis heb ik een beetje de do's & don'ts van een verblijf in Firenze bekeken. Er werd me vooral aangeraden om de lokale specialiteit, Bistecca alla Fiorentina, eens te proberen. Biefstuk, heuj! Altijd lekker. En dat was het ook echt! Een espresso en een Vanille/Nutella-ijsje als dessert maakte het helemaal af.

En dan zijn we nu aangekomen op het moment van schrijven, half twaalf 's avonds. Mijn spullen zijn voor het grootste gedeelte wel weer gepakt. Morgenochtend om elf uur vertrek ik met de trein naar Pisa om daar nog een paar uur te genieten voordat ik uiteindelijk om kwart voor vijf terugvlieg naar Nederland. Ponte Vecchio Sunset

Lang verslag, hopelijk was het wel weer de moeite waard om te lezen. Maar nu houd ik er toch echt mee op, voordat ik kramp in mijn handen krijg van het typen. AU! Te laat... Buonasera.

#TimOpReis