Roma - Dag 4 ( -,- ) Het Vaticaanse Museum

11 januari 2016 - Roma, Italië

Het Vaticaanse museum is zo’n plek waar je, na je eerste bezoek, toch ooit nog best wel eens een keer naar terug zou willen gaan. Voor mij gold precies hetzelfde, na mijn eerste bezoek met de familie in 2012, bezocht ik het Vaticaanse museum vandaag voor de tweede keer. Maar dit keer wel alleen en niet onder leiding van een gids.

Cappella Sistina (plafond)

En dat scheelt zeg, wauw! Tijdens de vorige keer werden we zo’n beetje het hele Vaticaan doorgejaagd door onze reisgids, die overigens wel aardig kon vertellen, maar kregen we amper de tijd om ergens wat langer stil te blijven staan. Vandaag heb ik dan ook in mijn eentje en lopend in mijn eigen tempo, meer gezien en geleerd dan vier jaar geleden.

Terug naar het begin en even wat praktische info, voordat ik verder vertel. Rond deze tijd, medio januari, is het niet zo heel erg druk in de stad (in vergelijking met de zomermaanden). Er waren dan ook geen lange wachtrijen voor het museum, ik was binnen een mum van tijd binnen. En ook nog eens met 50% korting op vertoon van mijn (Nederlandse) studentenpas (#tipvandedag). Wil je (nog) een keer naar het Vaticaanse museum, zonder al te lang te hoeven wachten, ga dan ook rond deze tijd van het jaar. ;)

Cappella Sistina (Laatste oordeel)

Volgens mij heb ik vandaag zo’n beetje elke zaal en vleugel van het museum wel gezien. Ik was dan ook in totaal ruim drie uur binnen! Ik zal niet elke foto die ik gemaakt heb online gooien, want dan wordt het wel erg veel om te uploaden/bekijken, maar de foto’s die je hier kunt vinden zijn wel de hoogtepunten (voor mij dan) van de museumtoer van vandaag.

De oplettende lezer heeft misschien wel opgemerkt dat ik nog geen verslag heb gedaan van mijn (avond)eten vandaag. Klopt, nadat ik klaar ben met het typen van dit stukje pak ik de metro naar het centrum om daar weer wat te gaan eten.

De School van Athene

Morgen de grote dag van het interview met de Protezione Civile hier in Roma, woensdag reis ik verder naar L’Aquila voor de rest van mijn reportage. Tot dan, addio!

P.S. Niet doorvertellen dat ik foto's heb gemaakt in de Sixtijnse Kapel hoor, mocht eigenlijk niet! :D

Cortile della Pigna - Leone