Roma/L'Aquila - Dag 6

13 januari 2016 - L'Aquila, Italië

Afscheid nemen is altijd lastig, ook van je vakantieadresje in Roma. Vandaag vertrok ik uit de Eeuwige Stad voor het tweede deel van mijn reportage in L’Aquila, bekend van de zware aardbeving aldaar in 2009. Een lange dag, zonder toch al te veel te hebben gedaan. Huh? Lees lekker verder, dan wordt het duidelijk. ;)

Laatste ontbijt in Roma

Vanmorgen werd ik dus voor de laatste wakker in mijn stapelbed in Hotel Melting Pot in Roma. Rond half elf heb ik ontbeten in Bar Kristal (relax, ik heb er een foto van gemaakt) en rond elf uur begon ik met de kleine wandeling richting het station.

Om 11:58 uur vertrok de trein naar L’Aquila, met een korte overstap in Terni. Uiteindelijk kwam ik bijna vier (!) uur later op de plaats van bestemming, na een lange rit in een echt boemeltreintje van welgeteld twee wagonnetjes, dat stopte op zo’n beetje elk stationnetje (vandaar de lange reistijd).

Onderweg naar L'Aquila

Nadat ik was ingecheckt in Locanda Il Quinto Quarto (mooi hostel, grote kamer), ging ik aan het werk. Na mijn interview met de Protezione Civile in Roma gisteren, ben ik via-via in contact gekomen met de afdeling in L’Aquila. Vanmorgen voor mijn vertrek heb ik een afspraak kunnen maken, en rond half vijf werd ik voor mijn hostel opgepikt door een medewerker van de Comune L’Aquila en werd ik naar het kantoor gebracht voor een kort gesprekje.

Twee collega’s van Dr. Vandrame (mijn contactpersoon) brachten mij vervolgens met de auto naar het historische centrum voor een korte toer en de mogelijkheid tot het maken van foto’s en verkrijgen van informatie ter plekke over verschillende gebouwen. Helaas is de schade na bijna zeven jaar nog steeds zichtbaar. Overal hijskranen, gebouwen in de steigers en winkels die gesloten blijven. Een triest gezicht...

Constructie in L'Aquila

Ondertussen was het al vijf uur geweest en was het al donker en ook heel wat kouder buiten (rond de 5° , heel wat anders dan in Roma dus). We besloten om het hierbij te laten en morgen verder te gaan met de rest.

Mijn kamer in L'Aquila - II

Al met al was het best een geslaagde dag, ondanks de lange treinreis. Morgen nog even één dag ‘knallen’ voor mijn reportage hier in L’Aquila, en dan vrijdagmiddag weer terug naar Roma om daar ’s avonds met het vliegtuig weer naar huis te gaan. Addio!