Roma - Dag 2 (kan het nog origineler?!)

9 januari 2016 - Roma, Italië

Roma, de Eeuwige Stad. Dat bleek vandaag ook wel na het bezoek aan het Colosseum en het Forum. Blijft echt indrukwekkend om dat allemaal nu nog steeds te kunnen zien, bijna 2000 jaar sinds de eerste steen werd gelegd. Een korte sfeerimpressie van vandaag, met een ‘lekkere’ afsluiter… #Cliffhanger

Arco di Tito

Net als gisteren begon de dag voor mij, toevallig in hetzelfde barretje, met een espresso en een chocolade croissant. Na dit mierzoete ontbijt ging ik met de metro, superhandig vervoersmiddel in Roma trouwens, richting het Colosseum om daar vervolgens met de Roma-pass, waar ik gisteren al onbetaald reclame voor heb gemaakt, een ontzettend lange wachtrij te skippen.

Binnen een paar minuten stond ik op dezelfde plek waar vroeger Caesars, gladiatoren en Giovanni con il cappello (de Italiaanse Jan met de pet) ook hebben gestaan. Ondanks de aftakelende staat van het Flavisch Amfitheater, blijft het erg indrukwekkend en fantastisch om te zien (#aanrader)!

Il Colosseo

Onder het mom van ‘nu we er toch zijn’ was de volgende stap een rondje over het Romeinse Forum en langs de oude paleizen en tempels op het Palatino, een van de zeven heuvels van de stad Roma. Het merendeel bestaat tegenwoordig uiteraard uit ruïnes, maar dat maakt het niet minder mooi, integendeel. Als je beseft dat al die grote, afgebrokkelde tempels en woningen vroeger nóg groter en volledig opgebouwd waren, waardeer je het eigenlijk nog meer.

Chillen met Pinocchio

Een rondje langs Isola Tiberina en de plek waar keizer Julius Caesar zou zijn lek geprikt (sorry, beetje cru), tegenwoordig trouwens een resort voor Romeinse zwerfkatten, kwam ik uiteindelijk weer in het centrum van de stad. Hier ging ik even chillen met Pinocchio en heb ik iets gegeten (salade en lasagna met cola en espresso toe, voor de nieuwsgierige lezer). Vervolgens heb ik mijn dag in de stad zogezegd ‘lekker’ afgesloten bij de Trevi fontein met een ijsje van Valentino, in mijn ogen en in die van de redactie van Italië Magazine in 2012, de beste ijssalon in Roma. En dat mag gezegd worden!

Fontana di Trevi

Morgen kijken of de Paus thuis is en verder maar kijken wat er verder op zondag te doen is. Geen zorgen, ik vermaak me wel. Buonanotte ed a presto!